Vilodag

Vilodagarna är viktiga för att träningen ska göra resultat, idag blev det vilodag! -3,5 kg precis stod vågen på i morse, det blev alltså ett halvt kilo ner den här veckan också - fast det kändes så trögt i början av veckan. Jag känner mig jättenöjd, det ger mig pepp och motivation. Börjar ju närma mig mitt delmål ( -5 kg till den 18 mars), och kanske kan jag springa över delmålslinjen fortare än jag planerat ;)
Jag har börjat titta på olika alternativ till rehab-veckor. Har velat lite fram och tillbaks om jag ska försöka åka eller inte, men känner nu att jag vill ge mig själv den tiden. Att komma iväg på en hälso-vecka, äta vegetariskt, yoga, motionera, samtala med andra kvinnor i samma situation och få handledning- jag ska absolut söka! Är ju bara dumt att hoppa över en sådan sak. Känns som en slags investering i tid och i mig själv. Har tittat på lite olika alternativ, men fastnade idag för Masegården i Leksand http://www.masesgarden.se/kurser/mitt-i-livet-veckor.aspx
 
Ikväll har vi lagat en vilt-gryta som vi brukar göra med lite variation och tagit en lugn kväll hemma vid brasan. Snön yr utanför fönstret och det känns härligt med fredag, och att bara få vara hemma och mysa.
Vi hoppas på en helg med mycket skidåkning!
 

Torsdag 30 januari

Har i veckan köpt både bröd och pasta  från ett nytt märke jag hittat. Vi har ju dragit ner på kolhydrater och uteslutit just bröd och pasta från våran kost för det mesta. Men ibland vill man ju ha sånt också, och nu har jag hittat bra alternativ med snålt på kolhydrater men rikt på fibrer och protein. Vi provade brödet i veckan och det var bra, ska använda pastan i helgen.

Low Carb® Bröd (450 g) Innehåller: Vatten, gluten, äppelfibrer, vetemjöl, rapsolja, linfrön, solrosfrön, kruskakli, äppelcidervinäger, betfiber, jäst och salt. Näringsinnehåll per 100g: Energi 228kcal, protein 20g, kolhydrater 11g, fett 12g, kostfiber 13g.
Näringsinnehåll per skiva: Energi 57kcal, protein 5g, kolhydrater 2,7g, fett 3g, kostfiber 3g.

Low Carb Pasta

Low Carb!® Penne (250 g) Innehåller: Sojaprotein isolat, äggvita, ärtprotein, vetemjöl, veteprotein, vetefiber, stabiliseringsmedel (guar gum). Näringsinnehåll per 100g: Energi 324kcal, protein 60g, kolhydrater 14g, fett 3g, kostfiber 8g.
Näringsinnehåll per portion (46g): Energi 149kcal, protein 27g, kolhydrater 6g, fett 1g, kostfiber 4g.
*näringsvärde beräknat på torrvikt

Efter jobbet idag har Annie och jag minglat på Adsums bjudning i deras nya lokaler. De firade dessutom 5 år. Det var fantastiskt fina lokaler, superroligt att se. Massor av folk och mysigt med mingelplock. Sen hälsade jag på sjuka sonen. Hade med mig pastagratängen jag gjorde igår och lite frukt och juicer.
Jag och Patrik avslutade måndagen på Friskis med ett gym-pass. Känns roligt att träna nu- blir som ett gift, man får behov av att få till tid för träningen.
 
 
 

Träning och mat

En ny bra vana? Känns i alla fall bra att hinna få till ett lunch-pass på Friskis några dagar i veckan. Ett gympa-medelpass blev det idag. Det är just hoppen som jag känner är bra men jobbig träning för mig. Fast mest är nog bara variationen på all träning som är bra, och som jag hoppas ska ge bra resultat! Vågen har stått still den här veckan, men så kan det ju vara, bara att kämpa på ändå. Känns bra med mitt sätt att äta, och jag är säker på att kunna gå i land med de vikt-mål jag har satt upp.
Tycker om att ha mannen hemma igen! Vi har varit tillsammans i 27 år, och det behövs bara en natt ifrån varandra för att längta. Nu är ordningen återställd igen!
Lagade en jättestor pastagratäng ikväll. Ska åka över med den till sonen i morgon som är hemma och är sjuk. Han kan behöva lite ompyssling av mamma ;)